Com denunciar
Com formalitzar una denúncia davant els discursos racistes i lgtbifòbics
Normativa d’aplicació:
Article 510 del Codi Penal sobre els discursos d’odi
Llei 11/2014, de 10 d’octubre, per a garantir els drets de lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres i intersexuals i per a eradicar l’homofòbia, la bifòbia i la transfòbia.
Llei 19/2020, de 30 de desembre, d’igualtat de tracte i no-discriminació
Llei 22/2005, de 29 de desembre, de la Comunicació Audiovisual de Catalunya
Llocs on formalitzar la denúncia
- El jutjat de guàrdia, sigui aquest d’instrucció o de pau
- La Fiscalia de Delictes d’Odi i Discriminació
- Comissaries de policia (Policia Local, Mossos d’Esquadra i Policia Nacional).
Com formalitzar una queixa davant els discursos racistes i lgtbifòbics
Formalitzar queixes a través del Consell de L’Audiovisual de Catalunya
El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) és l’òrgan regulador de la comunicació audiovisual a Catalunya. Es defineix com a “autoritat reguladora independent en l’àmbit de la comunicació audiovisual pública i privada. El Consell té personalitat jurídica pública pròpia i actua amb plena independència del Govern de la Generalitat i de les administracions públiques en l’exercici de les seves funcions. El Consell té, per tant, autonomia orgànica i funcionaL El CAC gestiona les queixes ciutadanes sobre els continguts dels mitjans audiovisuals a Catalunya. A la pàgina d’inici de la web del CAC hi ha una pestanya dedicada al tema “Ciutadania”, des d’on es pot accedir a la informació relativa als drets reconeguts per la LLEI 22/2005, de 29 de desembre, de la Comunicació Audiovisual de Catalunya en relació a diferents temàtiques. També s’accedeix a l’espai des d’on s’informa sobre les diferents vies de presentar queixes (via formulari online, per telèfon, per correu electrònic, per correu ordinari o bé presencialment).
Formalitzar queixes a través del Consell de la Informació de Catalunya
El Consell de la Informació de Catalunya (CIC) és una entitat sense afany de lucre constituïda pel Col·legi de Periodistes de Catalunya (CPC) l’any 1997. Té la finalitat de vetllar per l’acompliment del Codi Deontològic de la professió periodística, el qual va ser aprovat per la Junta de Govern del CPC i pel II Congrés de Periodistes de l’any 1992. El CIC va assolir personalitat jurídica pròpia l’any 1999 convertint-se en la Fundació Consell de la Informació de Catalunya (FCIC), amb l’objectiu de ser un òrgan d’arbitratge privat i independent. Al tractar-se d’un instrument d’autoregulació de la professió, les seves recomanacions són considerades de “caràcter moral”. El CIC gestiona les queixes ciutadanes sobre els continguts de qualsevol tipus de mitjà de comunicació a Catalunya. Té establerts uns canals de queixa que la ciutadania pot utilitzar de forma directa (via formulari i via missatge de correu electrònic).
Formalització de queixes a través de l’Oficina d’Igualtat de Tracte i No Discriminació de la Generalitat de Catalunya
Formalització de queixes a través dels espais habilitats per les administracions locals
Per exemple, L’Oficina pels Drets Humans de la Paeria de Lleida o l’Oficina per la No Discriminació de l’Ajuntament de Barcelona
Formalització de queixes a través del Síndic de Greuges de Catalunya
Hi han diferents vies de formalització de queixes a través del Sindic: presencialment per mitjà del Servei d’Atenció a les Persones, per correu ordinari, per formulari online, per correu electrònic, per videotrucada en línia o per mitjà de l’oficina itinerant.
Formalització de queixes a través d’associacions
Moltes entitats disposen de serveis d’informació i denúncia amb assessorament jurídic. Per exemple, el servei d’atenció i denúncia de SOS Racisme, o el servei de l’Observatori Contra l’LGTBIfòbia
